Office 365

Info: Office 365 har i løbet af foråret 2020 (helt præcist pr. 21. april 2020) skiftet navn fra “Office 365” til “Microsoft 365”. Vi har dog konstateret, at dette navneskifte ikke har slået igennem i brugernes opfattelse, og vi har derfor valgt fortsat at bruge den gamle betegnelse. Hvis man vil læse mere om navneskiftet, kan man klikke på dette LINK.

Office 365 er den nyeste form for Office fra Microsoft, hvor man både kan vælge en ren sky-baseret løsning, hvor man ikke har Word, Excel, Outlook m.m. installeret på sin egen computer, men udelukkende bruger det online. De fleste af funktionerne i programmerne fungerer fint, og det er oftest kun i forbindelse med skabeloner og makroer, at man kan løbe ind i udfordringer.

Mange vælger dog en Office 365 pakke, hvor de har valgt at have en komplet Office-pakke installeret på computeren. Dette skyldes nok dels vane og dels mistillid til altid at kunne have adgang til “Skyen”. Vi forventer dog at der vil ske et skifte i brugen af online-tjenester i den professionelle tilgang til Office-produkterne, ligesom der er sket et skifte i vores private tilgang til placering af data i skyen – tænk blot på hvor mange af os, der har billeder liggende i diverse Cloud-services.

Som udgangspunkt er Office-pakken selvfølgelig den gode gamle kendte, hvor de fleste af os har brugt Outlook, Word, Excel og i ny og næ PowerPoint. Med de forskellige versioner af Office 365 har man nu også adgang til en lang række andre funktioner, hvor nogle af de vigtigste (set med vores øjne!) er:

  • OneDrive (er i virkeligheden to ting: Dit “Dokumenter” i skyen, og et synkroniseringsværktøj mellem skyen og din computer)
  • SharePoint (bruges til jeres filer og ikke mindst jeres Intranet til intern informationsdeling)
  • Teams (kært barn har mange … roller. Mange kalder det stadig Skype, og bruger det til video/tale/chat, men det kan SÅ meget mere)
  • Automate (tidl. kaldet Flow, og er utroligt fleksibelt når man tænker “og derefter kunne jeg godt tænke mig at …)
  • Forms (hvis du skal indsamle information om alt fra en bestemt dato til et arrangement til en online bestillingsformular)
  • Planner (har man mange bolde i luften, er det ofte rart med et visuelt overblik)
  • PowerApps (måske ikke lige det første du skal kaste dig over, men Apps forsvinder nok ikke lige i morgen)